منتدى حــ الاسلام ــــب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى حــ الاسلام ــــب

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش

Admin
nahla
Bossy M. Zein
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى
الاقامــــــه : مصر

لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Empty
مُساهمةموضوع: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الأربعاء أغسطس 15, 2007 11:15 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى واخواتى فى المنتدى الاسلامى الجميل الذى اشرف بالانتماء اليه اتمنى ان يكون الجميع بخير وفى اتم صحه واحسن حال
المهم بقى انا عايزه اخد رايكم فى موضوع مهم جدا بما اننا زمايل واصدقاء فى منتدى (اسلامى) واعتقد انه كتير مننا مشترك فى منتديات اخرى وده شئ طبيعى مفيهوش اى حاجه يعنى
المهم سؤالى هو واتمنى انه اللى يدخل يضع رد وميقرأش الموضوع ويخرج لانه المفروض انك فى منتدى مش جريدة الصباح يعنى لازم تشارك وتقول رأيك
السؤال بيقول..........لو انتى بنت ودخلتى لاقيتى شاب من المنتدى باعت لك رساله خاصه وعايز يتعرف عليكى وياخد ايميلك علشان يراسلك هتردى عليه وتقولى له ايه؟
ولو انت شاب وداخل المنتدى وانت عارفه انه المفروض انه (اسلامى) ايه اللى يخليك تبعت لاختك (المسلمه) الطلب ده؟
ارجوكم يا جماعه لو سمتحتم شاركونى الموضوع ده مهم جدا وممكن نتفرع منه الى مواضيع اهم تفيدنا فى تعاملاتنا وحياتنا
اسفه للاطاله والسلام عليكم
nahla
رئيس عام المتتدي
رئيس عام المتتدي
nahla

انثى
الاقامــــــه : egypt
الوظيفه : teacher
العمل/الترفيه : internet

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الأربعاء أغسطس 15, 2007 10:30 pm

بصي هيا ديه موجوده في جميع المنتديات الناس فعلا مش بتفرق بين
اسلامي او غيره
هو رد الفعل بالنسبه ليا اني بعتذر وخلاص
لكن فعلا المشكله الاكبر في رؤساء المنتدي وشفت مشاكل كتير حصلت في منتديات اخري بسبب كده انهم بيسجلو الميل من غير حتي طلب
علي الرغم من ان ده شيء خاص بالعضو مش المفروض انهم يتخذوه لانهم يتعرفوا
انا شايفه ان ده الغلط الاكبر لان ديه من وجهه نظري امانه هما شايلنها لازم يحافظو عليها
وفي الاول والاخر ده راي انا
ممكن يكون صح وممكن يكون غلط
شكرا بسمه
واسفه علي الاطاله
http://love.smileyforum.net
Admin
Admin
Admin
Admin

ذكر
الاقامــــــه : EGYPT
الوظيفه : ENGINEER

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الجمعة أغسطس 17, 2007 4:53 am

السلام عليكم في الاول
ندخل بقي في الموضوع
انا شخصيا شايف انو دي حاجه ترجع للبنت نفسها
وحسب تعاملها مع الموقف
يعني لو هي شايفه انو دا غلط ومينفعش يبقي اما ماتردش او تعتزر
ولو هي شايفه انو الموضوع عادي وفي سياق الادب والاحترام
واكيد كلنا بنتبع الادب في كلامنا وتعارفنا بالناس يبقي دي بقي ترجعلها
وهي تقيم الشخص من سلوكه وافعاله في المنتدي دا وتقرر هتتعرف بيه او لا
وبالنسبه لموضوع رؤساء المنتدي
نهله يا جماعه مسجله ايميلاتكم وبتبعت فيكم شكاوي لامن الدوله وبتحرض السلطات عليكم
وبتقول انكم بتدبروا لقلب نظام الحكم ههههههههههههههههههههههههههههههه
http://love.smileyforum.net
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الجمعة أغسطس 17, 2007 5:46 am

طبعا عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لكنى أرى يا فندم ان دى كما هى حاجه ترجع للبنت فهى كمان ترجع للولد أيضا
يعنى فى الغالب الولد هو اللى بيبدأ طيب ليه يبعت لها من الاول
ثم انه لو حضرتك قرأت فى كثير من جهات الافتاء سوف تجد ان الحديث اساسا بين بنت وولد على الشات او الماسنجر لا يجوز لانه فتنه وعلى الاقل من الشبهات ووجب اتقاؤها حتى يبرأ الانسان لدينه وعرضه وهناك العديد من الضوابط للحديث يعنى مش مجرد انها تشوف انه محترم او انه يشوف انها محترمه
شئ اخر كمان انا مره قرأت افتاء على موقع اسلامى طبعا مش فاكره كان ايه بالظبط المهم انه حتى لم يجيز الحديث المباشر بين البنت والولد ولو حتى فى امور الدين فقط واعتبرها مجرد بدايه ومن الممكن ان تجر كلاهما للفتنه
طبعا سامحونى لو كنت أطلت بس اتمنى ان الكل يقتنع ويستفيد من الموضوع ده بالذات وبدل ما تكون ساعاتنا اللى بنكون فيها على النت شات ومحرمات واحنا مش حاسين ربنا يجعلها فى طاعته اللهم امين
واتمنى اسمع راى باقى الاعضاء
شكرا على مرورك الكريمadmin
soma
مشرف قسم الرياضه
soma

ذكر
الوظيفه : student
العمل/الترفيه : 89451655485

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الأحد أغسطس 19, 2007 2:52 am

والله يا جماعه انا شايف ان الموضوع عادي جدا
انا بطلب طلب لو عاوزه تقول اه اهلا وسهلا
لو مش عاوزه مش هتفرق يعني
موضوع جميل
شكرا ليكي
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 21, 2007 12:48 am

طيب سؤال لحضرتك يا استاذ حسام

يعنى حضرتك موافق على الشات بين البنات والشباب ومش شايف انه فيها اى مشكله؟
على فكره السؤال لاى حد ممكن يرد
soma
مشرف قسم الرياضه
soma

ذكر
الوظيفه : student
العمل/الترفيه : 89451655485

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 21, 2007 6:23 pm

عادي يعني
ادام الواحد بيتكلم باحترام
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الثلاثاء أغسطس 21, 2007 9:35 pm

لا يا استاذ حسام للاسف مش عادى

واسال حد انت بتثق فيه انا مش هديلك فتوى
وربنا يهدينا جميعا
محمدحمد
عضو نشيط
عضو نشيط
محمدحمد

ذكر
الاقامــــــه : الاسكندرية
الوظيفه : محامى
العمل/الترفيه : الكمبيوتر

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الإثنين مارس 17, 2008 10:10 pm

والله انا لية راى فى الموضوع دة هى العلاقة مش اكتر من كلام وهو الشاب عاوز يتعرف وخلاص لان غالبا بيكون هو من بلد وهى من بلد تانى
http://www.staralex5.jeeran.com
البارون
Admin
Admin
البارون

ذكر
الوظيفه : طالب
العمل/الترفيه : الكورة والقراءة

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الإثنين أبريل 14, 2008 5:39 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..........

اعتقد انه قد حان دورى فى الرد بالرغم من انه متاخرا., فبعد قراتى للموضوع واراء الاعضاء, فانا اعتقد انه ليس كل شىء فى امور دنيانا يسير طبيعيا حتى نتكلم فى مسالة التخاطب , واعلم انه لو ظلنا نردد تلك العبارة الاخيرة فلن يتم اصلاح شىء , وهذا هو ما سيحدث .
فاعتقد انه من راى لكى تريد ان تعرف ما اذا كان من الممكن ان يكلم الشباب الفتيات على الماسنجر , انظر الى من تكلمك على انها زوجتك , فهل كنت ترضى على ان تكلم زوجتك رجلا غيرك ولو على الماسنجر ؟؟
وانظر الى نفسك , فهل ترضى ان تكلم امراة اخرى غير زوجتك ولو على الماسنجر ؟ ليس بالمقاطعة , ولكنك اذا مادخلت يوما على زوجتك ووجدتها تخاطب شخصا على الشات فانت لن تجلس بجوارها وتستفسرها عن هوية المتكلم , بل سوف تتهما بالخائنة وتطعنها فى شرفها......والله اعلم ما الذى قد يحدث فى النهاية ؟ فاذا ما كنت تغير من زوجتك فيجب ان تثيرك الغيرة على نفسك , فزوجتك اذا ماكنت تخاطب اخرى غيرها ولو على الماسنجر , فتاكد انها ايضا لن تفكر فى غير ما فكرت فيه , ولن يذهب عقلها الى البعيد , فى النهاية : انا ارجح راى ( بسمة ).
مصطفى.
http://www.kooora.com
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الإثنين أبريل 14, 2008 10:47 pm

تماااااااااااااااااااااااام يا مصطفى
شكرا على ردك
الغريبه يا اخى انك تلاقى المواضيع اللى فيها ردود كتير من فصيلة هذه المواضيع
مش مواضيع دينيه مثلا مع اننا منتدى اسلامى
الله المستعان
منور يا مصطفى
البارون
Admin
Admin
البارون

ذكر
الوظيفه : طالب
العمل/الترفيه : الكورة والقراءة

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الثلاثاء أبريل 15, 2008 1:44 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...........

انا اعلم ان فصيلة هذه المواضيع هى التى تجد اقبالا , واعتقد ان ذلك على نهج قول الرسول صلى الله عليه وسلم
"حفت الجنة بالكاره وحفت النار بالشهوات" انا اعلم ان المطابقة لا تسير مع الموقف ولا تشابه الحديث ولكنه قد يؤدى الغرض, فالصلاة والصوم وقراءة القران ......تكون ثقيلة على قلب الانسان ولكنها هى التى تدخله الجنة, بينما ارتكاب الذنوب والمعاصى والكذب والغيبة و.......ليس فيها صعوبة , وهى التى تدخله النار.
قد يكون هناك تشابه فى الموقف اذ أن المواضيع الاسلامية والدينية قلا تجد اقبالا عليها بينما يحدث ذلك فى مواضيع اخرى تقل اهميتها كثيرا عنها.
موضوعك رائع للغاية يا (بسمة).

مصطفى.
http://www.kooora.com
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الثلاثاء أبريل 15, 2008 11:08 pm

ومروركم ايضا رائع يا مصطفى
منور المنتدى والله
شكرا جزيلا
hema
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
الاقامــــــه : الشرقيه
الوظيفه : طالب جامعى
العمل/الترفيه : inter net

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الأربعاء أبريل 30, 2008 11:39 pm

انا بقى ليه راى ولو انى عارف ان موضوعك كله يا بسمه بدء منز ان طلبت منك انى اتكلم معاكى فلو سمحتم بعتبارى انا صاحب فكرة الموضوع انا ليه راى ... راى انه بجد شيئ من العادى انى لما احب انسان او انسانه فى الله دا بيكون اخويا ... يبقى معنى كدا انى مش من حقى ان اتكل مع اخويا ولا اختى ويبقى كدا بقى بيوت زمايلنا اللى بنروحها لما بتكلم مع اخت صحبى يبقى كدا غلط انا لما بدخل بيت اى حد من صحابى بيبقى اللى فيه اخواتى ... يبقى من العادى انى ممكن اتكلم مع اختى ... انت تعقيب كويس يا مصطفى بس مش منطقى ... بمعنى انه مين فينا معصوم من الخطا مين فينا سيدنا يوسف وحاشا لله ان نتشبه بالصحابه الكرام انا بس عاوز اوضح انهلو فى حد طلب من حد تانى سواء بنت او ولد انه معنى كدا يبقى تفكيره راح فى حتا تانيه لا طيب ليه مش تشوفى الاول طريقة كلامه انه ازاى بيتكلم ...هل هو بيعتبر ان كلامه معها على سبيل الاخوه ؟؟؟ ولا ؟؟؟ ومش تتسرعى فى الرد ... يعنى اقرب مثل ان اوقات كتير بكلم بنات صحابى فى الجامعه مع انى ازهرى والبنات منفصله عن الولاد بس والله دول اخواتى وفى كتب مشتركه بينى وبينهم... دا كل راى
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الجمعة مايو 02, 2008 2:18 am

اولا يا ابراهيم باشا مش حضرتك خالص السبب فى الموضوع ده

الموضوع ده انا كتبته زمااااااااااااااااااااان اول ما دخلنت المنتدى وسجلت فيه
يعنى مش حضرتك السبب خالص
ثانيا....انا عارفه انه الكلام ممكن يكون على سبيل الأخوه...ومحدش فكر فى اى حاجه تانيه غير ده على فكره على الاقل بتكلم عن نفسى....لكن كلام بين ولد وبنت على الماسنجر له عدة اضرار وعلى سبيل المثال لا الحصر.....
باعتبار انه فرق السن كبير بينهم....ممكن تحصل مشاكل كتيييييييير بسبب ان النت والماسنجر ملهمش رووووووووووح واى كلمه ممكن تتفهم غلط
اللى ممكن بنت تديهولك على الماسنجر من اخوه ممكن جدا اختك فى البيت تديهولك وحتى لو ملكش اخوات بنات ممكن جدا اى راجل يديهولك وبرده على الماسنجر
اى كلام بين اتنين على الماسنجر ممكن جدا يتحول لحاجات تانيه تغضب ربنا حتى لو الاتنين يعرفوا ربنا كوييييييييييييس والامثله كثيره ممكن تقرأها فى كل حته حواليك وتشوفها
ربنا مقالش فى القران انه فيه حاجه اسمها الاخوه فى الله والحب فى الله بين الجنسين والا كان اباح للمرأه انها تتعامل مع اى احد من الرجال ممن ليسوا محارمها لو اعتبرت حد منهم اخوها
التعامل على المنتديات من خلال المواضيع والردود فقط هو اسلم الحلول للتعامل بين الشباب من الجنسين والا كان الاولى انى ادخل منتدى بنات او طبيبات فقط وما اكثرهم لكن انا عايزه اوصل الافكار والكلام اللى بكتبه لكل الناس
وكفايه كده النهارده
ياريت تكون فهمت كلامى صح مش غلط زى اغلب المرات
شكرا على تعقيبك ومستنيين مشاركاتك الجامده ان شاء الله
hema
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
الاقامــــــه : الشرقيه
الوظيفه : طالب جامعى
العمل/الترفيه : inter net

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1السبت مايو 03, 2008 2:52 pm

ان شاء الله بس بجد انا لازم هجيب ليكى ردود من القران ومن السنه النبويه الشريفه المعمل بها انه هناك تعامل بين الرجل والمراه حتا ايام الرسول فحينما اشتغل النبى صلوات ربى وتسليماته عليه لدى السيده عائشه وعمل وتاجر بمالها لانه كان يعلم ما فى داخله تجاهها والحديث الشريف واضح ومبين معناه (انما الاعمال بالنيات وانما لكل امرؤ ما نوا) بمعنى اننا اعلم ما بداخلى تجاهك مثلا على سبيل المثل ... ولكن فى النهايه كما تلمنا فى القانون الخلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه ... وانا اسف انى ما اادرتش اكون موجود اليومين اللى فاتو كان عندى حالة وفاه .... ابراهيم
Bossy M. Zein
مشرف القسم الطبي
مشرف القسم الطبي
Bossy M. Zein

انثى

مُساهمةموضوع: رد: لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش   لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش Icon_minitime1الخميس مايو 08, 2008 1:25 am

البقاء لله

لو هتدخل لازم ترد مش هترد متدخلش
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-